UIUC

Man har ju sett en hel del filmer som handlar om både high school och college i USA, så det är ju väldigt intressant att se om det stämmer in på riktigt. Campus här är gigantiskt. Jag minns när jag tyckte LTHområdet var stort men det är minimialt jämfört med UIUC. Jag har redan gått vilse ett par gånger och då är det ganska tomt på campus. Lär väl bli värre om en vecka när orientation börjar. Men det bästa av allt är att alla är så himla trevliga. Alla professorer svarar på mail inom en timme och de på expeditionen är sjukt hjälpsamma. Man är ju inte riktigt van vid det. Här säger alla hej och ler åt en på gatorna så det är faktiskt lite uppfriskande jämfört med hemma. Men än så länge är det ganska tomt här, likt Lund, men folk lär börja droppa in den här veckan. Men även om staden är väldigt liten så är campuset världskänt och högt rankat bland universiteten i USA.

IMG_1191 IMG_1203 IMG_1197

Likt hemma så ligger engineering på kanten av campus. Det verkar som man alltid vill ha alla ingenjörer lite utanför 😉 Tur för mig så ska jag inte läsa några ingenjörskurser så då får jag hålla mig i centrum av campuset.
En annan grej som är sjukt stort här är sport. Skolan har lag i nästan alla sporter men självklart är amerikanskt fotboll störst. Arenan rymmer ca 60 000 människor och det känns helt sjukt stort jämfört med hur liten staden är. Campuset har även två gigantiska gym med både pool, pass och annat och det är gratis för alla studenter så med tanke på hur maten är här så lär man spendera mycket tid där. Det är inte nådigt hur mycket socker folk äter här. Men det katastrofala är kaffet. Det är så svagt att det känns som att dricka varmt vatten. Jag har fått be om extra espresso shots på nästan varje ställe men det går liksom inte att leva utan kaffe.

IMG_1223 IMG_1226

Igår var jag på upptäcksfärd och upptäcke alla fraternity på en och samma gata och huset var riktigt stora och så fina. Fick höra av en amerikanare här att när skolan drar igång så kommer folk köa utanför dessa hus för att få lov att gå med. Känns så extremt men det är väl på samma nivå som när man går med i ett utskott på LTH. IMG_1206 IMG_1213 IMG_1214 IMG_1215

Orientation börjar på måndag och och sen börjar skolan en vecka senare. Men det ska blir riktigt kul och se hur det att plugga här och om nivån är annorlunda än på LTH. Håller tummarna att det lite chillare här så man kan hitta på annat kul. Nu ska jag träffa lite nyinflyttade studenter från de andra husen i Urbana.

Kommentera

